layout-wrota-lipiec2014-tlo-turyst

turystyka.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

mowiaca przegladarka    slabowidzacy   epuap

 

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

Kalendarz wydarzeń

KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

krosno teatr

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza na 41. Krośnieńskie Spotkania Teatralne. Rozpoczynamy 5 listopada 2019, godzina 14.00, warsztatami teatralnymi, tym razem skierowanymi do grona nauczycielskiego, a o nieco innym, niż "kanoniczne", spojrzeniu na Szekspira opowiedzą aktorzy Teatru Montownia.

Również 5 listopada 2019, o godzinie 18.30 zapraszamy na wernisaż pokonkursowej wystawy fotografii teatralnej Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Po raz drugi mamy zaszczyt gościć Instytut w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza. Wstęp wolny.

A już o 19.00 rozpocznie się pierwszy spektakl 41. KST. Prawdziwa uczta dla teatromanów, teatrologów i wszystkich obdarzonych poczuciem humoru...

5 listopada 2019, wtorek, godzina 19.00, 80 minut bez przerwy

Adam Long, Daniel Singer, Jess Winfield

DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA, W NIECO SKRÓCONEJ WERSJI

reżyseria: John Weisgerber
scenografia: Paulina Czernek
kostiumy: Anna Puchalska
światło: Paweł Szymczyk
realizacja dźwięku: Tatiana Czabańska
obsada: Adam Krawczuk, Marcin Perchuć, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki

Ta żartobliwa sztuka została napisana dwadzieścia lat temu przez trzech amerykańskich studentów, i od tego czasu cieszy się niesłabnącym powodzeniem, zarówno w Londynie, jak i w Polsce. Przez kilkanaście lat była gościła w Teatrze Criterion przy Piccadilly Circus na londyńskim West Endzie. W Polsce, w Prochoofni grana 600 razy.

Spektakl ma niezwykłe tempo. Aktorzy Teatru Montownia w ciągu kilku sekund zmieniają się w kolejne postaci z szekspirowskich dramatów. Spektakl ma niezwykłe tempo. Aktorzy w ciągu kilku sekund zmieniają się w kolejne postaci z szekspirowskich dramatów. To mistrzowie teatralnej metamorfozy. Doskonale odnajdują się w pastiszu, grotesce czy ironii. Wystarczy założyć wianek, kapelusz, zmienić sposób chodzenia i mimikę twarzy i już na scenie mamy inną postać. Rafał Rutkowski prezentuje biografię Szekspira w wersji skróconej, w dodatku pomieszaną z życiorysem Hitlera. Spektakl cały czas nabiera tempa, w ciągu 80 minut publiczność poznaje bez mała wszystkie postaci szekspirowskie, bohaterów komedii, tragedii, kronik – jest Hamlet, królowa Gertruda, Ofelia, Otello, Romeo i Julia, Makbet, Juliusz Cezar, Król Ryszard III, Henryk VI i inni.

12 listopada 2019, wtorek, godzina 19.00, 75 minut bez przerwy

Harold Pinter
NIEMY KELNER/SAMOOBSŁUGA
reżyseria: Wojciech Malajkat
obsada: Mikołaj Roznerski, Piotr Szwedes

Zawodowi mordercy czekają na następne zlecenie, zabijają... na razie wolny czas... prowadząc błyskotliwe i zabawne dialogi, jednocześnie realizując dochodzące do nich "z góry" polecenia. Mówią o wielu rzeczach, wspominają wspólnie spędzany czas, wypowiadają przy tym sporo słów (które nie służą porozumieniu, ... tylko mają ukryć wzrastający niepokój. Jednak z drugiej strony doskonale wiedzą, że prowadząc życie łowcy znają jego główną zasadę "Życie... każdego z nas ma na muszce."
Między absurdem a rzeczywistością, śmiechem i tragedią jest bardzo cienka granica. Wszystko stoi tu na ostrzu noża, a właściwie u wylotu lufy. Czym to się skończy? Zapewne brawami, skoro Pintera przedstawią Malajkat, Roznerski i Szwedes.

Harold Pinter (ur. 10 października 1930 w Londynie, zm. 24 grudnia 2008 tamże) – angielski dramaturg, pisarz, reżyser teatralny i scenarzysta, laureat literackiej Nagrody Nobla w 2005, otrzymanej za odkrywanie „przepaści pod codzienną gadaniną i wymuszanie wejścia do zamkniętych przestrzeni ucisku” (uzasadnienie).
Zaliczany do czołowych przedstawicieli teatru absurdu. Pinter był też twórcą tzw. „komedii zagrożenia” (comedy of menace), obnażającej pozorność komunikacji między ludźmi i dramatyczną bezradność człowieka zarówno wobec świata zewnętrznego, jak i własnej podświadomości.

13 listopada 2019, środa, godzina 19.00, 90 minut bez przerwy

Marc Fayet
LUDZIE INTELIGENTNI
reżyseria: Olaf Lubaszenko
muzyka: Szymon Wysocki
scenografia: Justyna Woźniak
kostiumy: Tomasz Jacykow
obsada: Renata Dancewicz, Maria Seweryn, Magdalena Stużyńska, Szymon Bobrowski, Rafał Królikowski, Bartłomiej Topa

Na scenie poznajemy kolejno szóstkę bohaterów. Trzy pary, które tworzą jednocześnie grupę przyjaciół. Francuski dramatopisarz Marc Fayet, który jest autorem sztuki, zabawił się ciekawą kompilacją postaci, zestawiając ich w nietypowe duety. Hrabalowski i ciapowaty Alexandre świetnie czuje się przy apodyktycznej herszt babie Marinie . Matołkowaty i niewinny Thomas układa sobie życie z zadziorną i przebiegłą Giną , a David, pewny siebie samiec alfa związał się z wyrafinowaną Chloe. Panowie oglądają razem mecze francuskiej ligi, panie spędzają czas przy ulubionym serialu. Podczas spotkań tematem przewodnim rozmów są osobnicy płci przeciwnej.
Akcja zagęszcza się już na początku spektaklu, kiedy jedna z par postanawia się rozejść. Ich rozstanie prowadzi do odkrycia głęboko skrywanych tajemnic i ujawnia serię różnic poglądowych, które szybko rozprzestrzeniają się na kolejne związki.
A wszystko sprowadza się do pytania, które zadajemy sobie od tysięcy lat. Kto rządzi światem? Kobiety czy mężczyźni? Prostej odpowiedzi nie ma, ale spektakl celniej uderza w męską część widowni i nabiera feministycznego charakteru. "Ludzie inteligentni" to spektakl, który współczesnymi środkami mówi o niezmiennie nierozwiązanej kwestii wyższości jednej płci nad drugą.

17 listopada 2019, niedziela, godzina 16.00, 50 minut. Spektakl rodzinny

WYSTARCZY BYĆ
na podstawie książki "Nie każdy umiał się przewrócić" Toona Tellegena - adaptacja, teksty piosenek, reżyseria: Radosław Kasiukiewicz
scenografia: Michał Dracz
muzyka: Grzegorz Mazoń
asystent reżysera: Bogusław Michałek
obsada: Anna Kukułowicz, Robert Luszowski, Bogusław Michałek, Andrzej Piecuch

"Wystarczy być" to przede wszystkim bajka o przyjaźni - takiej po prostu - bezinteresownej - takiej, która jest i niczego nie oczekuje w zamian. Ale nie tylko. Również o sile wyobraźni, która potrafi zmieniać rzeczywistość. Bohaterowie "Wystarczy być" wykorzystują tę siłę, by tworzyć własny, bajkowy świat (czasami kolorowy i piękny, a czasem, gdy wyobraźnia nie chce się słuchać właściciela- szary).
Urocze postaci - Wiewiórka, Mrówka, Słoń próbują zmierzyć się ze swoimi pragnieniami i dowiedzieć się, co w ich życiu jest najważniejsze, i co im daje radość. Wszystko to podane jest w sympatyczny, lekko filozoficzny – jak przystało na bajki Toona Tellegena - sposób.

20 listopada 2019, środa, godzina 19.00, 130 minut, 1 przerwa

Tom Ziegler
GRACE I GLORIA

tłumaczenie: Jacek Kaduczak
reżyseria: Bogdan Augustyniak
muzyka: Jerzy Satanowski
scenografia: Jerzy Rudzki
producent: Joanna Cywińska
obsada: Stanisława Celińska i Lucyna Malec

„Grace i Gloria” to opowieść o zderzeniu dwóch przeciwległych światów. Główne bohaterki to dwie kobiety, które pierwszą młodość mają już za sobą. Grace, brawurowo grana przez Stanisławę Celińską, jest właścicielką podupadającej firmy. To prosta, ale mądra kobieta, której los nie szczędził razów, a przez to silna i odporna. Realistycznie przedstawiona Grace pokazuje nam pełną gamę swoich zachowań. Od radości do zgorzknienia, smutku i żalu, jaki towarzyszy chorobie.
Druga bohaterka to Gloria, którą na scenie gra Lucyna Malec. Gloria to kobieta pochodząca z innego świata. Z Grace różni ją niemal wszystko – poziom wykształcenia, spojrzenie na świat, sytuacja życiowa. Oprócz zderzenia się dwóch przestrzeni widzimy, jak przez pryzmat doświadczeń dwie różne kobiety osiągają porozumienie.
„Grace i Gloria” to spektakl na jubileusz Stanisławy Celińskiej. Dzięki obsadzie staje się niepowtarzalnym widowiskiem, a rola samej Stanisławy Celińskiej zapada na długo w pamięć. Postać Grace świetnie współgra z aktorką, ukazując przy tym jej niepowtarzalną aktorską dojrzałość. Znana i lubiana przez widzów aktorka ukazuje pełnię swoich możliwości warsztatowych, wzruszając i śmiesząc, serwując rozrywkę i refleksję.
Akcja sztuki “Grace i Gloria” dzieje się gdzieś na dalekiej amerykańskiej prowincji. Brawurowa gra Stanisławy Celińskiej i Lucyny Malec tworzy widowisko pełne wdzięku i refleksji. Opowieść dopełniają znakomita scenografia Jerzego Rudzkiego i muzyka Jerzego Satanowskiego. Spektakl został przygotowany z okazji jubileuszu pracy artystycznej Stanisławy Celińskiej. Zdobył trzy pierwsze nagrody na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Prywatnych w Siedlcach w 2013 roku: Pierwszą Nagrodę Jury i Publiczności w kategorii Najlepszy Spektakl, Pierwszą Nagrodę Publiczności w kategorii Najlepsza Scenografia.

22 listopada 2019, piątek, godzina 19.00, 90 minut bez przerwy

Éric Assous
NASZE ŻONY
reżyseria: Wojciech Pszoniak
scenografia i kostiumy: Barbara Hanicka
obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Wojciech Pszoniak

Zaskakujący, pełen zwrotów akcji komediodramat, obmyślony na trzech wirtuozów aktorstwa. Jest to opowieść o próbie, przed jaką staje wieloletnia przyjaźń trzech mężczyzn. Na rozważaniach o trudnych wyborach między moralnością a lojalnością się nie skończy.

„Nasze żony” to sztuka, w której aktor jest na pierwszym planie, jest podmiotem, a nie – jak to się dziś często zdarza – przedmiotem. Lubię taki teatr. Taki teatr jest mi bliski.
Interesują mnie ludzkie losy, zmaganie się człowieka z życiem. Nie chcę, by coś przeszkadzało mi w zbliżeniu się do człowieka, w jego zrozumieniu.
Wybrałem tę sztukę również dlatego, żeby spotkać się na scenie z moimi wspaniałymi Kolegami – Wojtkiem Malajkatem i Piotrkiem Polkiem.
Wojciech Pszoniak

Na tym spektaklu można przypomnieć sobie, jak aktor powinien mówić, poruszać się na scenie, jak reagować na toczącą się akcję, nawet wtedy gdy nie bierze w niej bezpośredniego udziału, ale jest na scenie, jak się „aktywnie” uczestniczy w tej akcji, siedząc w fotelu i nie wypowiadając ani słowa, jak grać gestem, mimiką, spojrzeniem, natężeniem głosu.

25 listopada 2019, poniedziałek, godzina 19.00, 75 minut bez przerwy

Brian Friel
CUDOTWÓRCA

przekład: Elżbieta Jasińska
reżyseria: Adam Ferency
muzyka: Piotr Łabonarski
wizualizacje: Antoni Ferency
obsada: Adam Ferency, Anna Gajewska, Henryk Niebudek

Zapomniana prowincja Irlandii. Frank – uzdrowiciel, Grace – jego żona, Teddy – impresario przemierzają drogi wysłużoną furgonetką, od wioski do wioski, od przedstawienia do przedstawienia. Dotyk Franka, wypowiadane zaklęcia i tajemne moce mają uzdrawiać chorych. Nieraz zdarza się cud i występ kończy się sukcesem.
Brian Friel po mistrzowsku konstruuje historię, opierając ją na zwierzeniach trójki bohaterów. Wersje wydarzeń, osobiste i różne jak przeżycia i pamięć, powoli się zazębiają.
„Cudotwórca” („Faith healer”) hipnotyzuje słowem. To opowieść o miłości, przyjaźni, wędrówce, o więzach, które splatają nas ze sobą, czasem zbyt mocno i dla naszej zguby.
Fenomenalny Francis Hardy. Czarujący hochsztapler? Wytrawny showman? Średnio uzdolniony uzdrowiciel?

Brian Friel urodził się w 1929 roku w Irlandii Północnej. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych dramatopisarzy angielskojęzycznych dwudziestego wieku. Napisał ponad trzydzieści sztuk, granych na całym świecie. Pisał artykuły do "The Irish Press" i krótkie opowiadania do "The New Yorker", był dyrektorem Field Day Theatre Company. Napisał m.in dramaty: Here I Come!, The Loves of Cass McGuire, Lovers, The Freedom of The City, Volunteers, Living Quarters, Faith Healer (Cudotwórca), Translations (Przekłady). Jego najbardziej znaną sztuką jest Dancing at Lughnasa (Tańce w Ballybeg). Poza Cudotwórcą na polski przełożono jego cztery dramaty: Obywatelstwo honorowe, Przekłady, Molly Sweeney i Tańce w Ballybeg. Friel uchodził za człowieka niezwykle skrytego, rzadko udziela wywiadów, biografowie nie są pewni podstawowych informacji o jego życiu. Zmarł 2 października 2015, Greencastle, Irlandia.

Ciekawostka: w National Theatre w Londynie rolę Grace w Cudotwórcy grała Helen Mirren.

materiały nadesłane przez teatry i impresariaty

projekt Joanna Topolska-Uliasz

Sprzedaż biletów na spotkania teatralne: od 12 października 2019
Bilety w sprzedaży w kasie RCKP
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)
Godziny otwarcia kasy RCKP:
poniedziałek - piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem
Karnet: 450 zł (nie obejmuje spektakli rodzinnych)

5 listopada 2019 (wtorek), 18.30
WERNISAŻ POKONKURSOWEJ WYSTAWY FOTOGRAFII Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego
Wstęp wolny

5 listopada 2019 (wtorek), 19.00
DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA (W NIECO SKRÓCONEJ WERSJI)
Teatr Montownia
Teatr Polonia
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł, specjalny bilet dla seniora 50 zł

12 listopada 2019 (wtorek), 19.00
NIEMY KELNER
Kompania Teatralna
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł

13 listopada 2019 (środa), 19.00
LUDZIE INTELIGENTNI
Teatr IMKA
Bilet normalny 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł

17 listopada 2019 (niedziela), 16.00, spektakl rodzinny - poza karnetem
WYSTARCZY BYĆ
Teatr Maska
Bilet rodzinny dla 5 osób 65 zł, dla 4 osób 56 zł, dla 3 osób 48 zł, dla 2 osób 36 zł, dla 1 osoby 20 zł

20 listopada 2019 (środa), 19.00
GRACE I GLORIA
Jubileuszowy benefis Stanisławy Celińskiej
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł

22 listopada 2019 (piątek), 19.00
NASZE ŻONY
Teatr Syrena
Bilet normalny 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł

25 listopada 2019 (poniedziałek), 19.00
CUDOTWÓRCA
Agencja Artystyczna CDN
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł, specjalny bilet dla seniora 50 zł

Partnerzy 41. Krośnieńskich Spotkań Teatralnych: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Glass Studio Habrat, Kwiaty Krosno

Miejsce Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie ul. Kolejowa 1