layout-wrota-lipiec2014-tlo-turyst

turystyka.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

mowiaca przegladarka    slabowidzacy   epuap

 

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

Kalendarz wydarzeń

Rzeszów: Niedziela z Chińską filozofią i Tai Chi

rzeszow taichiNiezła Sztuka oraz Taiji Chen zapraszają na niedzielę z chińską filozofią i Tai Chi.

W ciągu jednego dnia trzy ciekawe wydarzenia: trening starochińskich ćwiczeń tai-chi chuan (taijiquan) dla osób mniej lub bardziej początkujących, wykład o chińskiej filozofii i odmienności widzenia i rozumienia świata w różnych kulturach oraz trening skuteczności w chińskich sztukach walki. Wszystkie prowadzone przez Jaromira Śniegowskiego, doświadczonego instruktora stylu Chen w Polsce , adoptowanego członka rodziny Chen, która w XVII wieku stworzyła sztukę walki, nazywaną obecnie tai-chi chuan"

Plan dnia:

14.00-15.30 wykład o chińskiej filozofii i odmienności widzenia i rozumienia świata w różnych kulturach

15.30-16.15 pytania uczestników

17.30-19.45 praktyka Tai Chi dla początkujących i zainteresowanych - seminarium z podstaw (stanie, chansigong)

20.00-22.00 praktyka dla osób, które już trenują Tai Chi - seminarium z pchających dłoni

Plan szczegółowy:

14.00-15.30 wykład o chińskiej filozofii i odmienności widzenia i rozumienia świata w różnych kulturach:

WYKŁAD II

WPŁYW FILOZOFII CHIŃSKIEJ NA SPOSÓB POSTĘPOWANIA I MYŚLENIA CHIŃCZYKÓW

I. Przypomnienie materiału z poprzedniego wykładu

1. Cechy filozofii chińskiej z naszego punktu widzenia:
a) ani filozofia (brak pytań o sposób istnienia i niewielkie zainteresowanie sposobem poznawania świata), ani religia (brak prawd objawionych -- no, chyba że chodzi o przekaz przodków i sankcji religijnej dla systemu moralnego, grzechu i kary).
b) i filozofia (racjonalna odpowiedź na pytania o miejsce jednostki w świecie i społeczeństwie, racjonalna motywacja dla wskazań etycznych) i religia (wspólnie odprawiane rytuały i obrzędy, ślady organizacji monastycznej, zwł. w daoizmie religijnym i u buddystów).
c) przekonanie o płynności i zmienności rzeczywistości (dawne szamańskie duchy każdego przedmiotu zmieniają się w przepływ energii -- dopiero to, co się rusza lub płynie istnieje).
2. Szkoły filozoficzne, które przetrwały do obecnych czasów:
a) konfucjanizm:
- niewzruszone zasady społeczne i etyczne w płynnym i zmiennym świecie, jasna hierarchia społeczna, jednoznaczne obowiązki, jednoznaczna mowa, zgodność mowy z postępowaniem.
- samodyscyplina, by ich przestrzegać (bo to rozumne)
- praktykowanie dyscypliny: rodzina i kult przodków, rytuały religijne, etykieta, powożenie, muzyka, łucznictwo.
b) daoizm:
- płynne dostosowanie do rzeczywistości, poznanie przez uczestnictwo
- poznanie przez bezpośredni, nieuprzedony wgląd -- nieufność wobec jakiegokolwiek opisu czy systematyki (dlatego nie ma systematycznego wykładu, tylko zbiór anegdot lub poetyckie metafory).
- zasada, by nie hamować naturalnego biegu rzeczy, lecz także go wspomagać; działanie przez nie-działanie, rola pustej przestrzeni.
c) buddyzm -- najbardziej zbliżony do religii, bo dążenie do nirwany, wystrzeganie się krzywdzenia (tworzy złą karmę i to uniemożliwia). Jednak buddyzm chiński każe odkładać nirwanę, dopóki się do niej nie doprowadzi wszystkich żyjących istot. By wiedzieć, jak to zrobić, należy poznawać rzeczywistość przez bezpośredni ogląd, odbicie tego co jest w nieuprzedzonym i niezamąconym umyśle. Nie zasady są ważne, lecz skutki. Czyny bez zamiaru nie niosą karmy.

Skutki dla postępowania

Zetknięcie się z Chińczykami

1. Hierarchia konfucjańska.

a) Chińczyk nigdy nie jest sam. Zawsze jest członkiem zbiorowości i ją reprezentuje na zewnątrz. Ta odpowiedzialność ogranicza go w tym co robi i mówi.
b) Kolektywne i powolne podejmowanie decyzji. Nawet szef jej nie podejmie, bo przychyla się do opinii którejś z grup współpracowników. A potem może przychylić się do innej. Nikt nie bierze indywidualnej odpowiedzialności.
c) Rola etykiety. Wiele rozmów prowadzi się z uprzejmości, nie po to, aby coś załatwić. Także biznesowych. Nie naraża się nikogo na utratę twarzy, więc nie odmawia się, tylko unika konkretów. To znak, że kulturalny człowiek powinien porzucić temat. Mogą też paść całkowicie nierealne warunki, co też jest znakiem, żeby zostawić temat. Jeśli ktoś odmawia wprost, to w sytuacji, kiedy chce okazać się skromy, więc nie należy rezygnować. (przy częstowaniu. Przy jedzeniu nie ma żadnych zasad, lecz sam fakt jego przyjęcia czy udzielenia, to element etykiety).
d) System wzajemnych przysług (guangxi). W niepewnym społeczeństwie tylko rodzina i guangxi gwarantują bezpieczeństwo. Dopuszczenie do guangxi dopiero wtedy, gdy odwzajemnienie przysługi nie narazi na utratę twarzy.

2. Płynność świata

a) Niestałość kontraktów. Oczekuje się, że strony wyrażą zgodę na zmianę ich warunków, by dostosować do rzeczywistości i nie spowodować katastrofy działając przeciw nim.
b) Działanie adekwatne. Rozpoznanie partnera i jego potrzeb, by zrealizować swoje (sprawa znajomości języka, wspólne biesiadowanie). Iść tam, gdzie nie ma oporu. Modyfikowanie negocjacji.
c) Powstrzymywanie się od ostatecznych rozstrzygnięć. Nie tylko przesąd nadużycia powodzenia. Pustka po czymś zlikwidowanym bezpieczna tylko wtedy, gdy wiemy czym go zapełnić. Niebezpieczeństwo monopolu.

Dualizm yin i yang spowoduje albo pojawienie się nierozpoznanego, nowego konkurenta, albo rozpad organizacji. Gdy zmonopolizuje się wszystko, nie ma z czym współpracować ani do czego się dostosowywać, a to bezruch i śmierć.

3. Płynność etyki. Zasady etyczne powiązane ze skutkami, a nie z przepisami czy intencjami. Płynność przepisów prawa.

15.30-16.15 pytania uczestników

17.30-19.45 praktyka TaiChi dla początkujących - seminarium z podstaw (stanie, chansigong)

Na I części seminarium będziemy się uczyć podstawowych zasad Chen Taijiquan, poprzez ćwiczenia w staniu (zhanzhuang), zestaw Chansigong i może kilka ruchów z formy laojia.

Chen Taijiquan powstało wiele wieków temu w Chinach, w wiosce Chenjiagou, jako wewnętrzna sztuka walki oparta na połączeniu ćwiczeń daoyin, qigong i technik walki. Szybko doceniono jej ogromne walory zdrowotne. Oczywiście potężną skuteczność w walce również.

Dla nas, ludzi współczesnych, jest to bardzo bezpieczne połączenie treningu sztuk walki i ćwiczeń prozdrowotnych. Minimalizuje zagrożenie kontuzjami, tak częstymi w innych stylach, szczególnie wśród adeptów, pragnących zbyt szybko osiągnąć wyższe umiejętności i skuteczność w walce. Jest to trening dostępny dla każdego, niezależnie od wieku, sprawności fizycznej, chorób i doznanych kontuzji. Kompensuje nasz siedzący tryb życia. Pozwala zapobiegać i rehabilitować wady postawy, kręgosłupa, problemy z motoryką. Jest skuteczną metodą rehabilitacji po problemach kardiologicznych, jak i wielu innych. Przynosi spokój i równowagę po chaosie dnia codziennego.

19.45-20.00 przerwa na zakąskę

20.00-22.00 praktyka dla osób, które już trenują Tai Chi - seminarium z pchających dłoni

Styl Chen, wg przekazu Mistrza Chen Xiaowanga, jest oryginalnym przekazem rodziny Chen, w której Taijiquan powstało. Nie zatracił swojej skuteczności jako sztuka walki, swojego pierwotnego charakteru. Dlatego w II części będziemy ćwiczyc pchasjące dłonie, które sa wstepem do sparingów. Poćwiczymy zarówno pchajace dłonie formalne jak i elemety sparingów.

Koszt udziału:

Wykład - 20zł
Seminarium I - 30zł
Seminarium I i II - 40zł
Całość - 50,- zł

Zgłaszać uczestnictwo można:

- osobiście w cafepubie płacąc jednocześnie należność za wybrane panele
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. płacąc należność przelewem (nr konta w prywatnej wiadomości)
- telefonicznie pod nr: (+48)733833348 (nr konta w prywatnej wiadomości)

TYLKO WPŁATA NALEŻNOŚCI STANOWI REZERWACJĘ MIEJSCA NA WARSZTATACH

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość odwołania i/lub przełożenia warsztatów jeśli liczba chętnych będzie niewystarczająca.

W przypadku, gdy warsztaty zostaną odwołane przez organizatorów wpłaty zostaną zwrócone.

TRWA NABÓR NA NOWY KURS DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Zostało kilka miejsc - zapraszamy do dokonania rezerwacji

https://web.facebook.com/events/771044106615758/

Treningi można będzie kontynuować na kursach dla początkujących w DK WŁĄCZNIK lub na regularnych zajęciach.

Rezerwacja miejsca tylko po dokonanej wpłacie.

tel: 603667979

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Miejsce Niezła Sztuka Rzeszów, Ul. Sobieskiego 18