layout-wrota-lipiec2014-tlo-turyst

turystyka.

layout-wrota-lipiec2014-przestrzen

mowiaca przegladarka    slabowidzacy   epuap

 

wrotapodkarpackie.pl

layout-wrota-lipiec2014-tlo-wrota-glowna

layout-wrota-lipiec2014-tlo-przedmiot-puste

Kalendarz wydarzeń

Krosno: XXXIX Krośnieńskie Spotkania Teatralne

krosno teatr3XXXIX Krośnieńskie Spotkania Teatralne rozpoczną się 5 listopada. W programie jest dziewięć spektakli (sześć wieczornych, jeden rodzinny i dwa dla szkół).

"Porwanie Europy" (19 listopada, godzina 19) - spektakl dla widzów dorosłych - Teatr Śląski w Katowicach
Obsada: Grażyna Bułka, Dorota Chaniecka, Dariusz Chojnacki, Aleksandra Fielek, Anna Kadulska, Barbara Lubos, Arkadiusz Machel, Michał Piotrowski, Zbigniew Wróbel
W starożytnej mitologii piękna Europa zostaje uwiedziona, a następnie porwana przez Zeusa, władcę bogów, przemienionego w białego byka. Do symboliki tej opowieści sięga Jarosław Marek Rymkiewicz w swoim - nigdy dotąd nie wystawianym - tekście. Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata. Akcja tej „farsy” dzieje się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Piękna Europa, młoda, rozochocona i nieposkromiona, to córka arystokratycznej rodziny Pompadurów. Wbrew planom rodziców, nie chce ona jednak wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia - woli mołdawskiego kniazia, który okazuje się dzikim i nieprzewidywalnym anarchistą. W samo serce ich miłosnych perypetii wkroczy z impetem Kicio, zbuntowany widz, który chciałby zmienić to i owo (on także wzbudzi zainteresowanie Europy). Podczas gdy arystokracja tańczy walca i je ostrygi, znany jej porządek świata zmierza ku upadkowi…
Bilet: 100 zł / 90 zł / 85 zł

"Kłamstwo" (21 listopada, godzina 19)
Obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Szwedes, Joanna Liszowska
Niesamowite i przenikliwe, a przy tym, o zgrozo, zabawne studium, właśnie…. Kłamstwa. Florian Zeller, francuski dramaturg zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do ostrej jazdy i bolesnego telemarku, porusza się z gracją baletnicy i precyzją chirurga w meandrach i zakamarkach ludzkich umysłów.

Dwie pary małżeńskie, dwie pary przyjaciół, dwie pary kochanków, a ich nadal tylko czworo, jak to jest możliwe? Wszystkiego dowiecie się podczas spektaklu "Kłamstwo"! Metaforycznie udało się w spektaklu połączyć Bergmanowskie "Sceny z życia małżeńskiego" z kilkoma komediami Woody`ego Allena. Oczywiście sztuka nie jest jedynie słowną ekwilibrystyką, zawiera również racjonalny, ale i filozoficzny podtekst.

Reżyser spektaklu, Wojciech Malajkat, niedawno powiedział: "Długo pracowaliśmy nad obsadą, ta sztuka wymaga nieprzypadkowych i wyśmienitych aktorów, którzy potrafią wydobyć niuanse zawarte w tekście, z wdziękiem rozbawić publiczność i sprawić, że paradoksalnie, kłamstwo ich czegoś nauczy."

Francuski dramaturg Florian Zeller spróbował kłamstwo zweryfikować w warunkach scenicznych. Udało mu się to na tyle, że w całej Europie widzowie podczas przedstawień spadają z krzeseł z rozbawienia, za chwilę wracają na miejsca dyskretnie zerkając wokół i szukając wsparcia i zrozumienia u innych kobiet i mężczyzn. Niech to uświadomi siłę rażenia tego tekstu.

Reżyser przedstawienia, Wojciech Malajkat, zdradza: "Przeraża nas to , jak można wygodnie żyć w związku, jednocześnie nie wiedząc nic o sobie nawzajem.”

Producent spektaklu, Piotr Szwedes, zastrzega jednak: "Warto to zobaczyć, oczywiście, nie po to, aby dowiedzieć się, jak skutecznie oszukać partnera lub partnerkę. Nie traktujcie tego, jako spektaklu instruktażowego. O nie!! Warto, ponieważ, jak w soczewce skupimy dwa dni Waszego życia w dwóch godzinnych aktach. Rozbierzemy Was na części pierwsze, a czy dacie się złożyć? To już zostawiamy Wam. To nie tylko komedia, ale i bardzo cenny przekaz."
Bilet: 80 zł / 70 zł / 65 zł

"Życie: trzy wersje" (23 listopada, godzina 19) - Teatr Polski w Warszawie
Obsada: Olga Sawicka, Martyna Trawczyńska, Sławomir Pacek, Jerzy Schejbal
To tragikomedia francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy - mistrzyni sztuk kameralnych, autorki choćby bardzo popularnej w Polsce Sztuki czy „Boga mordu”, przeniesionego w 2011 roku na ekran pod zmienionym tytułem („Rzeź”) przez Romana Polańskiego. "Życie: trzy wersje" i "Boga mordu" łączy sporo elementów. Oba utwory Rezy zasadzają się na podobnym schemacie: wydarzenia rozgrywają się w przestrzeni zamkniętej, bohaterami są dwie pary małżeńskie, a dialogi niemal wyłącznymi nośnikami akcji. Ich powstanie dzieli sześć lat, przy czym "Życie: trzy wersje" poprzedziło napisanie częściej wystawianego i bardziej wyrazistego z uwagi na ładunek emocjonalny "Boga mordu".
Bilet: 80 zł / 70 zł / 65 zł

"Macbett" (29 listopada, godzina 10) - dla starszych klas - Teatr PAPAHEMA
Kiedy w 1606 roku Wiliam Szekspir pisał swojego "Makbeta", na tronie angielskim od trzech lat zasiadał Jakub I, panujący już wcześniej w Szkocji jako Jakub VI. Król ten słynął z zamiłowania do gry w golfa. Na jego życzenie powstało pierwsze w Londynie pole golfowe. Jego matka - panująca w Szkocji, kiedy Szekspir przyszedł na świat - Maria Stuart była pierwszą znaną golfistką. Zamiłowanie do golfa królowa odziedziczyła po swoim ojcu, Jakubie IV. Gra wynaleziona prawdopodobnie w Szkocji w późnym średniowieczu jest dziś popularną na całym świecie rozrywką elit.

Bohaterowie szekspirowskiej tragedii - Duncan, Makbet i Malcolm - to poprzednicy wspomnianych władców na szkockim tronie. W 1972 roku czołowy przedstawiciel teatru absurdu Eugène Ionesco napisał sztukę będącą wariacją na temat szekspirowskiego Makbeta. W programie prapremierowego przedstawienia "Macbetta" autor pisał: "Mówiono, że owładnęła mną obsesja śmierci. A jednak wbrew temu, co można by sądzić, to nie o śmierci mówi moja ostatnia sztuka, lecz o zbrodniach i ludobójstwie. Zbrodni można uniknąć, śmierci nie. Zaintrygowało mnie również pytanie, dlaczego wierny i dzielny generał staje się zbrodniarzem, potworem; to jest sprawa Macbetta. Dlaczego? (…) Jak to się dzieje, że rewolucjoniści stają się tyranami, dyktatorami, mordercami?".

Ionesco ukazuje mechanizm rodzenia się żądzy władzy z perspektywy doświadczeń dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Wraz z II wojną światową rozpoczął się trwający do dzisiaj proces racjonalizacji i systematyzacji okrucieństwa. Zbrodnie ludobójstwa są jego krwawym pokłosiem.

Przenosząc akcję "Macbetta" na pole golfowe, staramy się zajrzeć w kulisy władzy - władzy ponadczasowej - rozpoznawanej za pomocą mitów kulturowych i wiedzy historycznej oraz władzy współczesnej - zmutowanej przez media i mity popkultury. Nasi tyrani nie rodzą się na polu bitwy, ale polu golfowym - jedynej oazie luksusu i pozornego pokoju w świecie ogarniętym wojną. Kij golfowy, jako wyrafinowana wersja kija baseballowego zastępuje sztylet i berło jednocześnie. Spektakl zdobył III nagrodę na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF.
Bilet: 15 zł

Bilety w sprzedaży w kasie Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)

Godziny otwarcia kasy:
poniedziałek - piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem

Rezerwacja telefoniczna i internetowa: 13 43 218 98 w. 159 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Miejsce Krosno

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń